torsdag, april 03, 2014

All wound up on my birthday

Overskrifta er en smule kryptisk - men siden det verken er selskap eller kake å blogge om på bursdagen min, kan jeg jo like gjerne vise kreativ bruk av en lampeskjerm :o) Hold dere fast - jeg er igang med enda et striperesteteppe! Siden jeg ikke vil la noen rest gå til spille, måtte jeg slenge dette lyslilla bomullsgarnet i vaskemaskina, fordi det hadde blitt veldig møkkete etter 10-15 års lagring. For å få glattet det ut etter vask, tenkte jeg at jeg kunne surre det opp på ei stor fjøl - men da ville det nok fått permanente merker etter kanten på fjøla. Så kom jeg på at lampeskjermene på de gode, gamle IKEA-lampene mine kunne egne seg. Dekket med kjøkkenhånklær for å suge opp fuktighet og unngå at fargen på skjermen skulle smitte over på garnet, funket dette ypperlig! Garnet tørket raskt og ble glatt og fint. Til overmål kunne jeg nøste garnet rett av skjermen som fra en garnvinde, siden skjermen snurret fint og lett rundt når jeg startet nøstingen.  "Nød lærer naken kvinne å spinne", og mye annet, så nå er det bare å strikke i vei :o)
 
The heading is a bit obscure, but since there is neither a party or a cake to blog about on my birthday, I might just as well show you my creative use of lampshade :o) Believe it or not - I have started knitting yet another stripy scrap blanket! I am not willing to give up on even the oldest, dirtiest scraps of yarn so I had to give this light purple cotton yarn a thorough wash. After 10-15 years of storage it really did not look good. I thought of winding it up on large trencher board to straighten it when it was still wet - but decided not to as I did not want the yarn to get permanently creased from the edge of the board. Then I came to think of my lampshades on the good old IKEA floor lamps. I covered the lamp shade with tea towels to absorb moisture and prevent colour from bleeding, and wound the wet yarn up. It dried quickly and was crease free and (almost) as good as new. As a bonus, I could wind the yarn right off the screen when it was dry, as the lampshade spun around just like a yarnreel. "Necessity is the mother of invention " and I am ready to knit on!
 

Lampeskjermen i normalt modus...
The lampshade as it normally looks...

Ingen kommentarer: