mandag, november 11, 2013

Slippers

Etter intensiv googling og mer spesifikk jakt inne på diverse blogger, fant jeg endelig ut hvor jeg hadde sett disse tøflene før - nemlig i en av mine mange, mange strikkebøker i bokhylla hjemme... mer om dette lenger ned.
 
After a few days of googling and searching through various blogs I finally realised where I had seen these slippers befor: in one of my numerous knitting books sitting in my bookshelf at home! More about this further down.
 
 
Mine første to tøffelpar er strikket av alpakkarester (den svarte fra Du store alpakka, den grå fra Rauma) + noen meter skikkelig glitterglam-garn! Dette er definitivt tenkt som "krølle seg sammen i sofaen-tøfler"; ikke "ut og hente ved-tøfler"
 
I used scraps of fingering weight alpaca for my first pairs of slippers + a few metres of glitteryglam-yarn! These are "curl up in the sofa-slippers", not "go out and get some more wood for the fire-slippers"
 

Tøflene er Gjestetøfler strikket etter oppskrift i Annemor Sundbøs bok Usynlege trådar i strikkekunsten. Dette er ei av flere fantastiske bøker fra Sundbø - hun er så kunnskapsrik og grundig, samtidig som hun formidler stoffet på en underholdende og lett tilgjengelig måte, synes jeg. Flere av dere så og hørte henne sikkert på Nasjonal strikkekveld? Jeg koser meg fortsatt med Nasjonal strikkenatt på iPaden - må bare innrømme at jeg ikke klarte å sitte oppe sendinga igjennom, så hurra for NRK på nett!
 
The pattern can be found in Annemor Sundbøs book Usynlege trådar i strikkekunsten ("Invisible threads in knitting"). This is one of several georgeous books written by Sundbø. She is such a knowledgable and thorough author. She also manages to convey the history, the facts and the funny anecdotes in an entertaining and accessible way. I guess some of you saw and heard her on Norwegian TV ; Nasjonal strikkekveld ("National knit evening") on November 1st? I still enjoy Nasjonal strikkenatt ("National knit night") on my iPad as I must admit I didn't last all through the night of the live broadcast!
 




...åhhhh... SÅ fristende leker, da gitt, og så får jeg bare s n u s e på dem!

Ingen kommentarer: