søndag, august 13, 2006

On the needles and in the mail

Så er jeg igang med "lille krølle"! Garnet er flerfarget håndfarget mohairbouclé, og etter litt utprøving har jeg endt med rundpinne 4 mm. Alt etter hvor langt garnet rekker (har ca 200 g) skal dette bli en vest eller en genser. Oppskriften blir som så ofte før til underveis :o) Foreløpig ser det bra ut både mht garnmengde og ikke minst selve resultatet. Garnet har ganske korte (5-15 cm)fargeskift, så jeg fryktet at det hele bare ville bli noe flekkete virvar, men det oppstår faktisk et slags stripemønster. Håper det kommer fram på bildet også? Under er et bilde av en av hespene på hespetreet, klart til nøsting. Et vakkert og dekorativt element i stua, som bare måtte dokumenteres ;o) This is the start of a vest or a sweater - depending on how long my 200 g of yarn will last. The handpainted mohair bouclé is knit on a 4 mm circular. So far it seems this actually will be a sweater. So far it also seems the fabric will be very pretty :o) The pattern is made up as I knit. I added the photo below just to show you how beautiful one of the skeins looked on the winder... Dette er begynnelsen på en poncho til Prinsessa, påbegynt på båtturen forrige helg og forsømt siden da... Jeg blir ikke enig med meg selv om dette blir bra. Vil helst lage en hekleponcho, for å få det lette, luftige uttrykket, men synes samtidig at det flerfargede Smart-garnet kommer best til sin rett i glattstrikk, som her. Jeg har flere nøster, så jeg kan jo rett og slett begynne på en heklet versjon parallellt, og se hva som blir best? I cast on and started knitting this poncho for Princess last Sunday (the knitting cruise, remember...?) and have neglected it ever since... because I just can´t make up my mind about knitting or crocheting it! I would prefer to crochet as this gives the light and "airy" fabric that I want. At the same time I think the variegated Smart looks best knit up in stockinette stitch. I have more balls of yarn, so I guess I just have to start crocheting another poncho and then compare the two. Yes,I will do that :-) Begynnelsen på uka var virkelig bra, sånn rent postmessig! En dag kom Rowan Magazine #40, og neste dag kom abbonentgaven :-) Tviler sterkt på om jeg kommer til å strikke "Dolly" av mitt garn, selv om veska er ganske fin - dette bomullsgarnet egner seg garantert til mye annet også. Jeg brukte noen dager til å la magasinet "synke inn" - var nemlig litt lunken til det ved første gjennomsyn, men nå finner jeg masse inspirasjon der :o) This week was a very good one mailwise! Rowan Magazine #40 arrived one day and the subscribers gift the next :o) I don´t think I will knit the Dolly bag even though I like the pattern - I will save the yarn for other purposes. The magazine itself disappointed me at first but has now established itself as the source of inspiration and joy that it always is :o)

Ingen kommentarer: