lørdag, januar 04, 2014

Arbeidsrom før // Studio before

Velkommen inn til kaos og kos! I drøyt seks år har jeg bodd  i dette huset, og disponert et rom på ca 14 m2 helt for meg selv og mine egne sysler. Bildene taler for seg - det er litt av hvert som foregår her inne, og ganske så mye som skjuler seg i skuffer og skap, i tilllegg til alt som ikke lar seg skjule... Jeg gleder meg til å ommøblere her, og til å få ryddet skikkelig opp i alle gjemmer. Kanskje jeg kommer til å bruke mer tid her inne når det bokstavelig talt blir orden i sysakene? Det var jo ikke meningen at dette skulle være et roterom eller lagerrom, selv om jeg tror folk flest har minst ett sånn rom (eller i det minste et skap eller en skuff) i sitt hjem.
 
Den gangen jeg flyttet inn, malte jeg over den blomstrete tapeten med egghvit og dueblå farge, og har trivdes godt med det. Nå skal garderobeskapene (som rommer MYE mer enn klær pr. i dag) ut, og siden gulvet er lagt rundt disse, må det legges nytt. Dessuten skal ytterveggen (den med vinduet) isoleres, så det blir ny kledning på alle veggen her også. Dvs, kanskje ikke...? Har jo denne utspekulerte planen om å la en vegg stå med den opprinnelige rupanelen. Det er faktisk til ære for denne planen at bakgrunnsbildet på bloggen ble byttet for noen uker siden. Jeg håper det befinner seg en lignende vegg bak diverse lag med tapet og plater - her er iallfall bilde av veggen som ble avdekket i soverommet. Spennende tider! Her er en rundtur i arbeidsrommet sent i desember:

Arbeidsbordet mitt er ganske eksklusivt - et heltre eik spisebord! Stort og godt. Den blå Balans Vital-stolen kjøpte jeg for penger fra foreldrene mine på tidlig 90-tall, da jeg studerte ved Kunsthøgskolen i Bergen og ryggen ikke alltid var samarbeidsvillig. Et meget funkjsjonelt møbel som er mye brukt.

Skredderbysten fra Åhlens blir også brukt flittig - her er det Prinsessa og hennes venninne som har noen prosjekter på gang. Til venstre ser vi den gode, gamle filledokka som jeg fikk av min kjære tante M for maaaange år siden. Den vekker gode minner! Et gammelt arkivskap fra jobben og diverse kurver og kasser, samt overlocken som endelig ble brukt igjen rett før jul (til lappeputeprosjektet vist her).

Logistikk, oppbevaring og organisering er som en hobby i seg selv for meg - og hvis jeg lykkes med å få det til å fungere estetisk også, er jeg rent lykkelig. Her har det liksom gått helt ut over alle estetiske prinsipper og funksjonelle formål - men det meste av dette kommer jeg likevel til å beholde i omorganisert form etter oppussingen. Her synes også arkivskap nr. to fra jobben. Det hvite bordet er et furubord fra IKEA, og det har jeg hatt i minst 15 år. Det ble malt for mange år siden, og har blitt brukt til så mangt. Under bordet står blant annet ei ullkasse fra Skraphandlerbua i Vingelen, og ei stor ullkorg fra samme sted. Utstillingstorsoen har tjent som skredderbyste før jeg fikk noe bedre i hus, og har mer eller mindre fått tilbake sin funksjon som utstillingsdokke. Denne gangen med ei strikkejakke til Prinsessa, tidligere blogget her og her, ei jakke som aldri ble tatt i bruk pga kløende garn (det at alpakkagarn ikke klør er åpenbart en sannhet med modifikasjoner - det kommer nok an på personen som har plagget på seg).

Strykebrettene i hjørnet blir brukt mer til sømprosjekter enn klesstryking. Mannen er når sant skal sies en flittigere bruker av strykejern- og brett enn meg - han har garderoben full av skjorter, og har heldigvis innsett at om de skal bli strøket er det best å sørge for det selv ;o) Scandia-stolen har et midlertidig opphold her inne - jeg tror den skal få bo i biblioteket på gangen en stund, bare vi får det i orden der.

I dette hjørnet står det en koselig vedovn som jeg har trodd ikke har vært i orden (derav lasset med ting både over, under og på siden!) - men som visstnok funker helt fint, så her skal det bli koselig med knitrende varme etter hvert. De fleste møblene rundt skal da selvsagt vekk. Det smale vitrineskapet har f.eks allerede flyttet inn på spisestua. De gamle CD-hyllene har vært ganske kjekke til oppbevaring av stoffrester - jeg er foreløpig litt usikker på om/hvordan de skal brukes videre.

Skap på skap... det øverste er fylt med tidsskrifter - dybde og hyllehøyde er perfekt til dette. Det nederste har jeg bare hatt på lån fra mannens niese, så det skal nå tømmes og flyttes ut. Ved siden av skapene står et arbeidsbord fra IKEA. Det har uttrekkbar plate for tastatur og er igrunn ganske praktisk, så det skal Prinsessa få med seg på sitt nye rom når vi kommer så langt, men har de siste årene vært i bruk som sybord. Bak skapene skimtes døre inn til soverommet vårt, og på andre sida av døra har vi montert en gedigen garderobe, så denne døra kommer ikke til å være i bruk så lenge vi bor her. Men vi bevarer den og pusser den opp - slik at evt. framtidige eiere ikke er låst av våre valg.

Den gode, gamle (og litt skranglete) Husqvarna-maskina mi tror jeg aldri jeg kan skille meg av med. Den er faktisk akkurat like god og gammel som meg selv! Jeg er vel omtrent like skranglete som den også. Jeg fikk den brukt i 20-årspresang fra mor og far, og den har blitt veldig flittig brukt i lange perioder, for så å bare støve ned i andre. Settekassa over er veldig praktisk til trådsneller - og den har fulgt medg siden jeg var 17 år. Et av mine første "store" interiørkjøp :o)

..og der var vi rundt, tilbake omtrent der vi startet. En titt inn i noen av skapene kommer senere.

Ingen kommentarer: