tirsdag, januar 07, 2014

En ny start... // New beginnings

 
På nyåret er det vanskelig å unngå titler som "nytt år, nye muligheter" - for det ER jo mye nytt som starter i begynnelsen av et nytt år. Innspurten på det blågrønne siksakteppet (det kommer etter hvert en egen post med ferdig-bilder av dette) drøyde helt til helga - men til gjengjeld koste jeg meg skikkelig med å samle tanketrådene (!) om nok et teppe mens jeg ennå holdt på med det blågrønne. Litt til og fra har jeg fundert over hvordan jeg skulle bruke alt restegarnet jeg har i grånyanser, og det var dette jeg fant svaret på i romjula. Da fikk jeg nemlig se et av flere flotte tepper mannens niese har heklet - og det var særlig bølgemønsteret hun hadde brukt på et av dem (et mønster hun faktisk fikk av meg tidligere på høsten) som fenget meg. Og nå er jeg godt igang (ca 30 cm) med et nytt teppe som blir ca 110 cm bredt. Det betyr at det vil fungere som sengeteppe til enkeltseng (om det blir langt nok...) og som koseteppe i sofaen eller godstolen.

 
Til tross for at jeg bruker nesten ukulørte farger har fargefriken i meg det helt topp, med å sette sammen varme og kjølige nyanser fra svart til helt lys grått. Jeg har vært heldig å få overta garn etter andre opp gjennom tiden også, så når jeg snakker om "rester" kan det godt være i form av fem hele bunter med Mor Aase, f.eks. Dette gir mulighet for lange, fine fargeskift, med enkeltrader i andre nyanser innimellom. Som alltid i slike tepper bruker jeg det meste av fiber, så her blir det striper av både ren ull, mohair, bomull, linblanding og litt av hvert annet.

 
Min "favorittstørrelse" på heklenål er 4.0 til disse teppene, men her har jeg økt til 6.0, fordi det meste av garnet jeg har er ganske tjukt. Likevel blir grepet litt løsere og luftigere denne gangen, og det liker jeg veldig godt.

Ingen kommentarer: