fredag, januar 31, 2014

Infinite shades of gray

Januar har vært en svært så produktiv måned på hjemmefronten! Dette teppet ble pågynt 4. januar og de siste trådene ble festet 26. januar. Men, denne gangen fikk jeg jo også opp tempoet pga større heklenål og litt tjukkere garn. Nål nr. 6 var et hyggelig bekjentskap som ga fint resultat. Garnet er som nevnt tidligere fra garn/restelageret, og jeg er så fornøyd med hvordan de ulike kjølige og varme nyansene fra lys grått til svart spiller mot hverandre. Bølgemønsteret var dessuten en kjærkommen avveksling fra siksakmønsteret på dette, dette, dette, dette og enda et som jeg nettopp innså at ikke er dokumentert på bloggen! Bølgeteppet veier 2,1 kg og måler ca 120 x 180 cm, og er et ypperlig sofapledd.

January has been such a productive month, craftwise! This blanket was started on January 4th and the last end was woven in on January 26th. The large crochet needle (size 6.0 mm) and fairly chunky yarn partly explain the speed, but the (to me) new pattern also kept the pace up. It is such a thrill to watch one wavy stripe follow the next, in all sorts of beautiful cold and warm shades of gray. As the photo below reveals the blanket is not big enough for a bed spread, but maybe if I layer it with another blanket, across the bed...? It measures approx 120 x 180 cm, weighs 2.1 kg and excellently serves as a sofa blanket to curl up under. The same photo even reveals more of my nex and beloved Danish bamboo floor from Holsøe & Wibroe. The photos further down documents the various colour effects that appears according to how the blanket is folded. Yes, I know I am a colour nerd - because this gives me great daily joy and pleasure (so... imagine my extatic joy over more saturated colours!).
 
Her har jeg lagt det på senga - hadde det vært stort nok, ville det vært et finfint sengeteppe i det nyoppussede soverommet. I kombinasjon med et annet teppe kan det ko legges på tvers - det må jeg prøve en dag! På dette bildet synes mer av bambusgulvet fra Danmark - det er jeg så fornøyd med! Jeg liker veldig godt de supersmale stavene, og den lyse fargen. Holsøe & Wibroe leverte varene, og kan anbefales. Fortolling koster jo litt, men likevel synes jeg totalprisen for 70 m2 (vi kjøpte gulv til flere rom, altså...) var rimelig. Særlig med tanke på at det ikke er lett å skaffe bambusgulv i ønsket farge her i landet. Og så er det en bonus med at bambus er et bærekraftig, og dermed miljøvennlig materiale. Dette miljøregnskapet kan jo fort gå i minus når man trekker inn transport osv, men likevel... jeg er fornøyd :o)

Bare det å brette sammen teppet på ulike måter er en liten fargefrydopplevelse for meg - karakteren endres veldig etter hvilket utsnitt av striper som vises. Hvis teppet holder stilen, og grå sofaer i stua en gang blir realisert, blir det nok en varig kilde til glede. Og så vil jeg nok smelle til med massevis av mer kulørsterke farger ellers i stua, fra tid til annen.



 

Ingen kommentarer: