onsdag, februar 05, 2014

Størrelsen teller vol. 2 // size matters vol. 2

All the following text in Norwegian is me rambling about my laziness as a photographer and a sincere desire to do something about it... The title refers to the fact that the size of the original photo files has a lot to do with the end result on the blog - and I am just starting to explore this.
 

Beklager bildereprise, men de illustrer så godt mitt februarforsett: Ta bilder med bedre kvalitet! Dvs, blant annet gjøre alvor av å bruke stativ når jeg tar bilder... Det øverste bildet er lastet rett opp fra originalfila på 2,59 kB og 4000 x 3000 px

Hele høsten brukte jeg utelukkende mobilkamera til fotografering, fordi dette rett og slett var det minst tidkrevende når det gjelder blogging og overføring av bilder. Nå på nyåret har jeg omsider tatt i bruk et digitalt kompaktkamera, som heller ikke er allverdens, sammenlignet med det utstyret mange bloggere older seg med. Men, det har tross alt bedre potensiale en mobilkameraet.
 
Hvis jeg bare tar meg bryet med å finne fram og bruke stativ - det kommer jo veldig tydelig fram i disse bildene at de slett ikke er skarpe, og ikke er har de den lysheten jeg ønsker heller. Selv om den nederste versjonen altså denne gangen har vært innom PS, for å krympe til en størrelse som er kompatibel med Blogger, og filen er da på 2,59 kB og 640 x 480 px. Det er også lysnet litt, i håp om å gjenskape lyset slik jeg opplevde det denne dagen.
 
Når det gjelder størrelse kan man altså nok en gang fastslå at den teller så definitivt! Tidligere behøvde jeg ikke å ta hensyn til opprinnelig filstørrelse når jeg lastet opp bilder til Blogger - de ble gjort om til riktig størrelse her uten at kvaliteten ble særlig forringet. De gangene jeg har prøvd dette i 2014, har det blitt et elendig, pixlete resultat etter opplasting. Dette gir jo meg en fin anledning til å endelig prøve å lære meg bittelitte grann om kameraet mitt, som jeg har har brukt til og fra et par år. De viktigste tingene å jobbe med først:

-Innstilling for oppløsning og størrelse i selve kameraet

-Eksperimentere med manipulering av lukkertid

-Bruke stativ, ja…

Ingen kommentarer: