torsdag, oktober 13, 2005

(do not) Repeat After Me


Her kommer en reprise på Cirkeline, og ikke bare for at jeg har blitt fullstendig ekshibisjonist! På Hobbyboden diskuteres for tida grensa mellom å la seg inspirere av andres arbeider/produkter og det å kopiere. Ikke et helt enkelt tema, nei! Når vi er her i Blogland er det iallfall nettopp for at andre skal se oss og det vi lager. Og det som er sikkert, er at vi alle sammen henter inspirasjon fra hverandre og omgivelsene våre.

Noen designer egne mønstre ut fra denne inspirasjonen, mens andre oftest bruker en ferdig oppskrift som man evt. modifiserer ved å bruke annet garn enn oppgitt, bytte ut farger, droppe noen fellinger etc. I det første tilfellet ligger det en kunstnerisk skapende prosess forut for den håndverksmessige produksjonen.

Når noen viser fram ting de har laget, og forteller at man har designet og laget oppskrift selv, har man en uformell opphavsrett til produktet (å formalisere opphavsretten krever mer enn å bare si "denne har jeg laget"). Andre som lager et likt produkt vil dermed kopiere - og det er ganske frekt... om enn ikke straffbart. Det er opp til hver og en å vurdere hvor grensa skal gå - men alle verdens visuelle uttrykksformer ville helt klart vært fattigere om man ikke skulle ta i bruk alle tilgjengelige inspirasjonskilder. Vi utsetter oss alle sammen frivillig for frekkaser uten folkeskikk (FuF??? Nytt begrep??? He he!) når vi publiserer våre produkter på nettet. Det er veldig hyggelig at andre liker det man lager, men om man ønsker å "kopiere" et design synes jeg man burde be opphavskvinnen/mannen om tillatelse - og oppgi opphavskvinne/mann ved offentliggjøring av det ferdige resultatet. Det blir aldri feil å spørre før man tar, og å takke når man får :o)




Når jeg arbeider med en design-idé er det gjerne en prosess som beveger seg i spiral (om ikke akkurat sirkel - hi hi!). Jeg snapper mer eller mindre bevisst opp formelementer, linjer eller fargekombinasjoner fra naturen, interiørtrender, billedkunst, mote etc, og så begynner en idé å ta form. Det kan bli en periode med skisser og notater, utklipp og prøvelapper før det hele ender opp som et ferdig produkt. Noen ganger får jeg først øynene opp for at det jeg har arbeidet med kanskje er mer en del av en trend/tidsånd enn jeg visste, når jeg er i gang med selve produksjonen (strikkingen/heklingen etc). Slik var det med Cirkeline; jeg hadde bare fått det for meg at jeg ville lage et babyplagg med sirkler, og satte i gang med skisser av sirkler i ulike størrelser, med ulik tykkelse på den ytre sirkelen i forhold til den indre etc. Jeg lekte meg med garnnøster fra lageret og i garnbutikken, og improviserte videre under veis. En dag jeg var innom en gavebutikk for å bedrive generell "se med fingrene-titting" ble jeg oppmerksom på dette kortet...

There is a discussion at Hobbyboden going on about where to draw the line between getting inspired by other peoples work AND stealing other peoples ideas. I think we can agree that we are all in Blogland to look and to be looked at. It is hard to claim copyright to your designs when it is published on the internet, so we all have to do our best to act civilized and polite.

Some knitters/crocheters design their own projects and make their own patterns. Other knitters/crocheters prefer ready patterns (which they might modify by using another quality of yarn than specified, altering the colours, changing the number of increases etc. In the first case there is an artistic process and technical skills/knowledge involved. When I show you something I made and tell you that I designed and made the pattern myself (such as Circeline), I must admit I expect you NOT to copy my work.

The visual arts of the world would be poor if the artists/performers/craftspeople did not search for and find inspiration from all sorts of sources - including the work of other people. Still, I think we should all give credit to our source of inspiration by publishing the sources name. I also wish that all you people out there are decent enough to ask before you take, and thank when you recieve. All this said, I STILL hope you don´t see me only as a grumpy, selfish ungenerous person :-0

The designing process progresses in spirals (if not in circles - ha ha!). I am not always collecting inspiration at a concious level, but I pick up influences from the forms, shapes, lines and colours of nature, of architechture, of interior design, of fashion, of art; of all kinds of visual sources. Then an idea starts to evolve, and I start sketching, clipping, sampling etc. When the idea has found its form, more or less, I start the actual producing of the project. Sometimes I am not even aware of the actuality of my idea when I´m working on it. That it sometimes is an expression of the "Zeitgeist"! Like in Cirkeline; I just knew I wanted to make a babys sweater with circles, so I started scetching circles in different sizes and played around with balls of yarn from my stash and in the yarnshop. I kept improvising end developing the pattern as Cirkeline grew into what she is today...

Et tydelig slektskap! Kortet ble funnet ETTER at genseren var ferdig strikket, og ble selvsagt gitt til babyen sammen med genseren. Og så kjøpte jeg et kort til meg selv i samme slengen... Mine sirkler minner visst tildels mer om egg - så det store spørsmålet er vel det samme som før; hva kom først - høna eller egget???

Talking about inspiration: when I had just finished Cirkeline I found this card... of course it was given to the baby along with the sweater - and I also bought a card for my scrap book. As you can see my circles are more or less egg-shaped - so the eternal question is still: which came first; the chicken or the egg???




Til slutt en liten sjal-rapport... lurer forresten på om min hemmelige september-venn fortsatt følger med her inne...? I såfall skal du vite at det som i all uskyldighet startet med et enkelt nøste Mohair Lux er i ferd med å utarte! Min lokale garnbutikk hadde nemlig samme garn i samme farge - så nøste nr. to ble kjøpt og nesten oppbrukt i går. Jo større sjalet blir, jo større vil jeg ha det! Et skikkelig langsjal med blondevolang, tror jeg... og fortsatt ser jeg for meg at jeg skal lage ei heklelue med rysjer og blomst - så det blir nok et nøste til også :o) Lua vurderer jeg i svart - har noe svart mohair på lager, tror jeg - med blomst i samme farge som sjalet... Å, så fint det skal bli!

Then a shawl-report... I wonder if my Secret September-Pal is still reading this blog? If you are: This modest (but beautiful) and innocent shawl-project is now growing beyond my control ;o) My local yarn shop COULD provide the same yarn, so I decided to make the shawl a bit bigger... And the bigger it gets, the bigger I want it! I think it´s turning into a giant shawl with a ruffle trimming and a ribbon. I´ll pick up ball #3 after work today... I still want to make a hat to go with it, but I think I´ll use black alpaca from the stash and add a flower in the same colour as the shawl... Oh, it will be nice, don´t you think??

2 kommentarer:

Strikkelise sa...

Føler meg ganske enig med deg i denne diskusjonen, ja. Den genseren din er vakker, og det var veldig morsomt å se inspirasjonskilden! Det er spennende med sånne kreative prosesser.
Sjalet ditt blir forresten også usedvanlig lekkert.

Anonym sa...

Her er jeg veldig enig med deg! Godt skrevet! (Og ordspill skal man ikke kimse av...) Jeg synes genseren din er så kul - og kortet ble jo bare perfekt til. Hihi.