mandag, mai 05, 2014

Siste nytt på mani-fronten // latest mania

Oppvaskkluter ble den nye dilla for meg når siste tråd på siste stripeteppe var festet! Bomullsgarn har jeg aldri brukt mye av, men likevel hadde det samlet seg noen bunter og rester opp gjennom åra. På ei uke ble dette garnet til 11 kluter! Noen av dem ble en smule faste i fisken, andre litt klumpete pga ulike garntykkelser, men alt i alt er jeg fornøyd med utnyttelsen av denne "avdelingen" av garnlageret. Det går jo rimelig kjapt å strikke en klut også, på p nr 5 og med et enkelt mønster, som blir likt på begge sider:

Legg opp 60 m, str *2 r, 1 vr * - gjenta fra *-* ut p og på alle følgende p. Fell av når kluten er kvadratisk (jeg strekker ikke kluten når jeg måler dette).

Mine kluter ble ca 25 x 25 cm, og det gikk ca 35 g garn pr klut (garnlengde pr 50 g = ca 130 m, men bruk gjerne en litt tynnere kvalitet)


After weaving in the last end of the last stripe blanket I needed a new project. My eyes fell on the small collection of cotton scraps in my stash and in a week 11 dishcloths were made! Due to the different weight of the yarn some cloths are a bit sturdy, others a bit lumpy. All in all I am satisfied with the utilization of this "department" of my stash. Dishcloths are very quick knits on 5 mm needles following this simple pattern:

Cast on 60 sts, * K2, P1 * - repeat * - * to the end of the row and all following rows. Bind off when the cloth forms a square (I do not stretch the cloth when measuring). The pattern will look the same on both sides.

My dishcloths measure approx 25 x 25 cm, about 35 grams of yarn per cloth (yardage approx 130 m pr 50 g but a slightly lighter weight would work even better).


Ingen kommentarer: