søndag, mai 18, 2014

Vintage vase

Denne supersøte opalin pressglassvasen ble min for et minimalt kronebeløp, på bruktbutikken Føniks drevet av Kirkens Sosialtjeneste i Hamar. Når jeg handler der, gir jeg gjerne litt ekstra - de har en regel om at pruting ikke aksepteres, men "pruting oppover" blir de jo glade for ;o) Veldig sjelden er den nok ikke, denne vasen. Jeg har blant annet sett bilder av identiske vaser på Epla, der de er beskrevet som vase/lysestake. Bra tips, det der med lysestake, for det tenkte jeg faktisk ikke på selv.
 
This super cute Opalin glass vase was mine for a minimum of money at a charity thrift store in town run by the Church Social Service in Hamar. I doubt the rarity of this vase, though, as I've also seen pictures of identical vases on a Norwegian webshop called Epla, under the description vase/candleholder. A great tip - I love multi functional objects :o)
 
Nå for tiden får den stå og blomstre, hadde jeg nær sagt, alene eller sammen med sine nye "venner" på et fat. Den høye glass/krystall-karaffelen ble med hjem fra loppemarked for et par uker siden - den er også helt nydelig, men jeg får ikke vekk det hvitaktige belegget på innsida. Har prøvd med sterk bakepulveroppløsning over natta, men det hjalp ikke. Nå har jeg tenkt å prøve med eddik. Noen son har andre tips som har fungert...?
 
Right now it is prospering, so to speak - alone or together with its new "friends" on a tray. The tall glass/crystal carafe came home with me from a flea market a couple of weeks ago - it is also quite lovely, but I do not get rid off the whitish coating on the inside. I have tried a strong baking soda solution overnight, but it did not help. Now I plan to try a vinegar solution. Other tips that have proved working , anyome...?


Ingen kommentarer: