fredag, desember 20, 2013

Stue før // Livingroom before

Stua vår er vel det best dokumenterte rommet i huset pga av at det meste av sosiale aktiviteter foregår her. Men jeg er jo fersk som "interiørblogger" og har dermed ikke fotografert stua med bloggbaktanker før. Derfor tok jeg en runde med mobilkameraet før stua ble okkupert av diverse fra spisestua vegg i vegg, helt i slutten av november.
 
This is a pre-redecorating tour of the livingroom - enjoy :o)

I dette rommet er panelet både i tak og på vegger så vidt vi vet det originale fra 1889. Nytt gulv kommer, men tak og vegger skal vi beholde som det er. Dvs., behovet for et par malingsstrøk er definitivt - og selv om mannen fortsatt skal få ha grønn vegg i stua, kan jeg avsløre at fargen han plukket ut er temmelig annerledes enn dagens! Bildene på veggene er av disse kunstnerne (fra venstre): Reidun Eken, Anne Tove Mygland (tre tegninger) og Wenche Kvalstad Eckhoff. Sofaene er årgangsmodeller fra Skeidar, og bordet tror jeg er fra IKEA. Ellers skimtes mitt Singer symaskinbord, med inntakt maskin under lokket, arvet etter min kjære, gode bestemor. 

Veggene bærer definitivt preg av tidens tann, og jeg synes mye av sjarmen med å bo i et gammelt hus er at man faktisk kan se spor fra husets historie. Akkurat hvordan denne stua har vært brukt opp gjennom tidene vet vi ikke så mye om - men hakkene i den grønne veggen antyder at det har vært livlig her! Bildene på veggene er laget av disse kunstnerne (fra venstre): Kari Lid Hansen (tegning), Anne Kampmann (grafikk) og Reidun Eken (grafikk). Forøvrig to lamper fra Ellos, kjøpt i fjor, tror jeg - og opp til flere sjarmløse men funksjonelle høytalere.

Her har vi selve stasveggen, med husets største vindu (jeg elsker lys...) og omtalt grønnfarge.

En etterlengtet bonus når vi byttet vinduer for 1,5 år siden, var disse fine, brede blomsterbrettene! Siden mine fingre ikke er utpreget grønne, er det oftere stilleben og levende lys her enn frodige planter. Akkurat denne dagen hadde jeg fått i hus sesongens første svibel, og en mini-orkidè. Ingen av dem lever lenger - så en god kunde i blomsterbutikken er jeg i alle fall... Babytøfler kjøpt i Kina i 1994. Nydelig, lasert kaketine laget av mannen på skolen en gang - en favoritt! Både tina og mannen, forøvrig :o)

Vi liker musikk. Vi liker film. Og mannen liker veldig godt sport på TV. Hele denne veggen skal få en ny look - men fortsatt vil vi ha oppbevaring til alle CD-er og DVD-er. Vi vil til og med få plass til de gamle vinylplatene våre! Mine trofaste Ivar-hyller har formert seg med årene (pussig hvis alle er av hankjønn, men beviset ser dere jo her!), og allerede i 1991 hadde jeg en god del hyllemeter av dette slaget. Jeg har lakket samtlige med hvitpigmentert panellakk, og synes de er både særdeles praktiske og ganske fine. Framover skal de få tjenestegjøre i andre rom. Scandia lounge-stolen (designet av Hans Bratterud i 1957) har jeg hatt siden 2005 - en ekte klassiker jeg neppe kommer til å bli lei! Dermed en riktig god investering i sin tid. Tibet-skinn fra Kid. Og E N O R M tv fra Elkjøp, var det vel. Husker ikke merket engang, jeg... Til venstre i bildet skimter vi åpningen mot spisestua.


Dokumentasjon av malingsbehov i tak! Vi bor kun noen meter fra en ganske så trafikkert vei, så det er ikke bare manglende husmoderlig iver som har skylda skylda for de svarte spikerslagene...
 


Her er vi tilbake ved utgangspunktet - og vi ser hele åpningen inn til spisestua, og videre inn på kjøkkenet. Benno CD-hyllene fra IKEA skal også få andre oppgaver nå - de har som man ser allerede begynt å bevege seg rundt veggen og inn i neste rom! Dette skulle være denne postens siste bilde...

...men så måtte jeg bare ha med dette uskarpe av yndlingskroken - mange timer har vært tilbragt i dette sofahjørnet, med strikke- eller hekleprosjekter og med favorittbøkene kun på en armlengds avstand :o) Alle tegningene er laget av Anne Tove Mygland. På symaskinbordet ligger forresten en bunke med fargeprøver til en viss vegg...

Ingen kommentarer: