onsdag, januar 25, 2006

Secret Service by an Under Cover Agent - and MORE!

Se her!!! I januar har jeg virkelig en fantastisk god hemmelig venn! Jeg fikk favorittgarnet mitt i favorittfargen, perler, fargerike kort, masse deilig te og godteri... Det var skikkelig stas å åpne pakke! Tusen takk, hemmelige venn!


Look!!! I have such a great Secret Pal in January!!! My favourite yarn in my favourite colour, beads, colourful cards, a variety of delicious teas and a licorice candy bar... What a joy for a girl to recieve!
Kombinert med dette matchende garnet og masse hemmelighetsfull under cover-strikking ble garnet til disse: Combined with the matching yarn above and a lot of secrecy and under cover knitting it was transformed into these: Denne lua var januars første strikkehemmelighet. Det var en bursdagsgave til Toril som ble tretti-ti tidligere denne måneden (gratulerer nok en gang, Toril! :oD). Hun leser bloggen innimellom, men nå som hun har fått luen og begynt å bruke den der borte i Bergen er det på tide å "avsløre" den her. Garnet er Baby Silk fra Du store alpakka. Mønsteret er basert på det berømte Branching Out. This hat was Januarys first knitting secret as it was a birthday gift for Toril who turned thirty-ten earlier this month (congratulations again Toril:oD). She is reading this blog from time to time, and now that she has recieved the hat and started wearing it over there in Bergen I can finally blog it. The yarn is Baby Silk from Du store alpakka. The pattern is based on the famous Branching Out. Endelig - dette er min store dekkoperasjon! Jeg begynte samtidig som jeg i all hemmelighet startet på de superhemmelige bursdagssokkene til Mr. Husband. Han la ikke merke til at dette prosjektet vokste uvanlig sakte ;o) Som dere ser er pinnene tynne også, så dette er helt klart et langsommere prosjekt en mye av det andre jeg har laget i det siste. Jeg er likevel fornøyd med progresjonen. Til tross for 2mm pinner går det ganske raskt framover nå som jeg faktisk strikker på det og ikke bare drar det fram (og kaster sokkene opp i ei veske med fare for å knekke mine dyrebare bambuspiner, som også var fra min hemmelige oktobervenn) i full fart når mottakeren kommer inn i rommet! Garnet er selvsagt alpakka fra Du store alpakka... fargen ligner på den cerise jeg fikk i hemmelig venn-pakken vist over, men dette er en melert rosalilla farge som er dypere enn den cerise. Etiketten tilsier at strikkefastheten er nesten helt den samme som på originalgarnet (Finull fra Rauma) men jeg måtte uansett lage strikkeprøve både på pinne 3 og pinne 2 1/2 før jeg endte opp med 2mm for å få samme strikkefasthet som i oppskrifta. Det var verdt innsatsen, for hva er poenget med å strikke andres design fordi man liker det så godt hvis man ikke vet at man får samme flotte plagget som på bildet? And finally; this is my big under cover operation! I started this at the same time as I secretly started the super secret birthday socks... The recipient didn´t notice that this purple wonder grew extremely slowly ;o)As you can see the needles are quite small too, so it is a slower knit altogether. Still I am very satisfied with the progress despite the 2 mm needles now that I can consentrate on this project for real (and not only knit a stitch or two after tossing away the socks at him entering the room!). The yarn is - yes, of course it is - alpaca from Du store alpakka... The colour is quite similar to the cerise of Januarys Secret Pal gift, but this one is a 3 ply mixed of the cerice above and two different purple hues. The banderol says the gauge is almost exact the same as the original yarn (Finull from Rauma)of my project, but I had to change from 3 mm to 2 mm needles nevertheless. After actually swatching first... 3mm, 2 1/2 mm and 2 mm. Well. It was worth it! For what is the point of using a pattern designed by somebody else because you just adore it if you don´t make all the efforts possible to make sure your garment will actually look as grat as it does in the photo? Og hva skal så dette bli? En fantastisk fin boleroaktig jakke til MEG og ingen annen :o) So what is it going to be? A beautiful boleroish cardie for ME and nobody else :o)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dette kommer til å bli 2006s flotteste plagg! Til og med min mor er spent på hvordan den blir :) Hun spør stadig hvordan det går med den.

Anonym sa...

Den holder jeg også på med, og det går sakte....

Strikkelise sa...

*dån*
Det er jo mitt favorittgarn i min favorittfarge! Og så genialt å strikke med det i Finull-mønster. (det er jo litt få spennende DSA-mønstre)
Gleder meg til å se resultatet!